Frisdrankproducenten behalen jaar eerder doelstelling uit Preventieakkoord: 25% caloriereductie

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in 2019 de tussentijdse doelstelling voor 2020 heeft behaald door een reductie van 25,1% te realiseren ten opzichte van 2012.

FWS reactie op literatuuronderzoek RIVM “Effectiviteit van een verbod op prijsaanbiedingen op suikerhoudende dranken”

Het RIVM heeft literatuuronderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op prijsaanbiedingen op suikerhoudende dranken. De studie laat zien dat er geen direct bewijs is voor de effectiviteit van dergelijke maatregelen en er ook geen voorbeelden uit andere landen zijn waar dergelijke maatregelen zijn ingevoerd en tot resultaat leiden. De bewijslast beperkt zich tot ‘indirecte aanwijzingen’, aldus de onderzoekers.

Frisse dranken

FWS gebruikt de term 'frisse dranken' voor:

Frisdrankproducenten versnellen caloriereductie: -30% in 2025

Het aantal calorieën in producten van FWS-leden wordt opnieuw fors verder verlaagd: 25% minder (ten opzichte van 2012) in 2020 en zelfs 30% minder in 2025. Dit hebben de frisdrankproducenten aangekondigd in het kader van het vandaag gepresenteerde Nationaal Preventieakkoord. Hiermee wordt de al langer succesvol ingezette caloriereductie in frisdranken versneld.

Infographic feiten caloriereductie frisdrank

Producenten van frisdranken lopen voorop als het gaat om het reduceren van calorieën. Dit doen zij door middel van herformuleringen van bestaande frisdranken en nieuwe introducties. Bijgaande infographic visualiseert de belangrijkste ontwikkelingen.   

Caloriereductie

Feiten over caloriereductie

Producenten van frisdranken werken hard aan het reduceren van calorieën. Dit doen zij door vermindering van suiker in bestaande frisdranken en door nieuwe introducties met weinig of zonder suiker. Al sinds de jaren ’80 worden light-varianten op de markt gebracht. Wat enkele decennia geleden vooral een nicheverschijnsel was, is de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen. Caloriereductie is de absolute trend en producenten van frisdranken trekken dit ook in de toekomst door.

 

Caloriereductie

Feiten over frisdrank: caloriereductie

Abonneren op RSS - caloriereductie