Frisdrankenbranche overtreft met 35% suikerreductie doelstellingen Nationaal Preventieakkoord
De Nederlandse frisdrankenbranche heeft een belangrijke mijlpaal overtroffen door sinds 2012 een suikerreductie van 35,3% te realiseren.
Opinie /
Op 1 januari 2024 wordt de verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken verhoogd van 8 cent naar ruim 26 cent per liter. Het kabinet maakt frisdranken hiermee duurder met als doel om obesitas tegen te gaan. Terecht, zou je zeggen, want te veel suiker eten of drinken is niet gezond. Maar terwijl de frisdranksector de afgelopen jaren juist heeft ingezet op gezondere alternatieven en de calorieën die mensen via frisdrank binnenkrijgen in tien jaar met 34 procent heeft weten te verlagen, worden koek, snoep, chocolade en zuiveldrank met veel suiker merkwaardig genoeg buiten schot gelaten. Een gemiste kans, vindt Taco Juriaanse, directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS), om overgewicht tegen te gaan is een brede suikerbelastingbelasting logischer en effectiever.