Versnelling caloriereductie: - 30% in 2025
Frisdrankproducenten verlagen calorieën volgens afspraken in het Nationaal Preventieakkoord.
Persbericht /
De Nederlandse frisdrankproducenten¹ stoppen met de verkoop van de traditionele, suikerhoudende frisdranken op middelbare scholen. De implementatie is uiterlijk eind 2018 afgerond en vanaf dan zijn er op middelbare scholen, naast water, alleen nog laagcalorische en calorievrije frisdranken² beschikbaar. Hiermee loopt de industrie vooruit op de reeds bestaande afspraken gemaakt in het Akkoord ‘Gezonde Voeding op Scholen’ (2016-2020).
Het nieuwe Nederlandse commitment is onderdeel van een commitment van de gehele Europese frisdrankindustrie, waarbij is afgesproken dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden. Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) is verheugd met het nieuwe commitment: “De frisdrankproducenten willen graag bijdragen aan oplossingen om obesitas onder jongeren verder te laten dalen. We ondersteunen het Akkoord ‘Gezonde Voeding op Scholen’ en kunnen hier door het aanbieden van laagcalorische en calorievrije frisdranken en water op middelbare scholen op een concrete wijze invulling aan geven. We zullen ook andere toeleveranciers en cateraars vragen hierin hun verantwoordelijkheid te nemen en ons beleid te volgen.”
Het is een nieuwe stap in een reeks aan maatregelen die de Nederlandse frisdrankindustrie reeds heeft genomen. Zo zijn er geen marketingactiviteiten gericht op kinderen tot 13 jaar, is de frisdrankindustrie niet actief op lagere scholen, zijn frisdrankautomaten op middelbare scholen non-branded en is de huidige ambitie om 60% van de automaten te vullen met water en/of laagcalorische frisdranken. “Dit alles sluit naadloos aan op de aangescherpte ambitie die de sector begin dit jaar aankondigde om in 2020 een caloriereductie van 15% via frisdranken te realiseren” vervolgt Gianotten. “Hierin spelen onder andere productherformulering, de introductie van nieuwe frisdranken met weinig tot geen calorieën en het aanbod van kleinere verpakkingen een belangrijke rol. Ook dit nieuwe commitment op middelbare scholen draagt bij aan onze doelstelling.”