Kwart minder calorieën in frisdranken

De nadruk op caloriereductie in frisse dranken heeft ertoe geleid dat producenten van frisse dranken in 2019 – een jaar eerder dan afgesproken – de doelstelling hebben bereikt zoals overeengekomen in het Nationaal Preventieakkoord. In dit Preventieakkoord zijn meetbare afspraken gemaakt voor het verlagen van het aantal calorieën in 2020 met 25% en in 2025 met 30% ten opzichte van basisjaar 20121

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ontwikkeling in de caloriereductie sinds 2012. In 2019 is de doelstelling voor 2020 reeds bereikt met een 25,1% reductie ten opzichte van 20122. Het totaalvolume van de verkochte dranken groeide in dezelfde periode licht met 1,8%. Het resultaat is dat in 2019 in absolute zin bijna een kwart minder calorieën via frisse dranken op de markt is gebracht dan in 2012.

Overzicht ontwikkeling caloriereductie frisse dranken 2012-2019
JaarVolume A-merken
in hectoliters*
OntwikkelingGemiddeld aantal
kcal/100 ml
Ontwikkeling
201216.813.832 27,27 
201316.276.821-3,2%26,50-2,8%
201416.402.921-2,4%25,99-4,7%
201516.294.443-3.1%23,23-14,8%
201616.082.085-4,4%23,22-14,8% 
201716.112.065-4,2%22,71-16,7%
201817.337.2943,1%20,96-23,1%
201917.124.7461,8%20,42-25,1%

* A-merken frisdranken, vruchtenfrisdranken, energiedranken, ijsthee, siropen, sportdranken, waters met smaak en reguliere waters.

 

Verwijzigingen:

1. Nationaal Preventieakkoord, pagina 40. Commitment omvat A-merken frisdranken, vruchtenfrisdranken, energiedranken, ijsthee, siropen, sportdranken, waters met smaak en reguliere waters.

2. Bron: monitoring van FWS conform afspraken Nationaal Preventieakkoord met het RIVM en ministerie van VWS. FWS vraagt jaarlijks data bij deelnemende bedrijven op over het verkochte volume en het bijbehorende kcal per 100 ml. Op basis hiervan wordt het gewogen gemiddelde kilocalorieën per 100 ml gemeten. De beginstand was 27,27 kcal/100 ml. Eind 2019 was dat verlaagd met ruim 25,1%.