Riedel

Riedel’s reis naar duurzaamheid

Als marktleider in Nederland binnen de categorie fruitdranken met merken als Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss staat het garanderen van smaak, kwaliteit en duurzaamheid bij Riedel centraal. De sapproducent speelt een leidende rol in het verduurzamen van de gehele fruitketen. Van fruitteelt tot transport, van fabriek tot verpakking. 

Riedel duurzame fruitteelt

Verbeteren werkomstandigheden en beschermen van het milieu

Beginnend bij de boeren waar in 2021 ongeveer 75% van het fruit duurzaam wordt geteeld. Als onderdeel van de verduurzaming zet Riedel activiteiten op om werkomstandigheden te verbeteren en het milieu te beschermen. Bij de leveranciers van het fruit worden audits gedaan waar de fabriek en omgeving op duurzaamheid wordt bekeken. Doordat het fruit voor transport eerst verwerkt wordt tot puree of sapconcentraat, daalt het volume van het vervoeren naar Nederland. Voor sinaasappelconcentraat vervoert Riedel bijvoorbeeld slechts 1/6e van het volume van enkelvoudig sap. Dit zorgt voor een lagere C02 uitstoot!

Lage footprint

Eenmaal in Nederland wordt het concentraat weer verwerkt tot sap in onze duurzame fabriek. Hier wordt gelet efficiëntie en het zo laag mogelijk gebruik van energie en water. Momenteel werkt Riedel aan het duurzamer inkopen van stoom wat het jaargebruik aan aardgas van circa 710 huishoudens zou besparen. De sappen voor de klanten worden verpakt in een BioBased verpakking. Hiervan is al het papier FSC-gecertificeerd en dus afkomstig uit verantwoord beheerde bossen. Daarnaast is het plastic gelinkt aan plantaardige materialen via het mass balance systeem.  

100% duurzaam fruit in 2030

In de toekomst zal Riedel stappen blijven zetten richting duurzaamheid op alle plekken in de fruitketen. De producent streeft ernaar om voor 2030 100% van het fruit duurzaam te kunnen telen door huidige projecten verder uit te breiden en te blijven innoveren. Het is voor Riedel belangrijk om voor iedereen, alles en altijd het beste van fruit op een zo duurzame manier te kunnen aanbieden.