Gezonde leefstijl

Gezond eten doe je door te variëren. Voldoende drinken is hierbij ook essentieel. Een mens heeft ongeveer 2,5 tot 3 liter vocht per dag nodig. Onze vaste voeding levert zo’n 1 tot 1,5 liter vocht per dag. Om dat aan te vullen is het belangrijk daarbij nog eens 1,5 tot 2 liter per dag te drinken. Deze hoeveelheid vocht hebben we nodig bij geringe lichamelijke activiteit. Bij veel lichamelijke activiteit, zoals tijdens het sporten, of bij hoge temperaturen, zoals in de zomer, vraagt ons lichaam om meer vocht. Voldoende drinken is dan van groot belang.

 

Wat drink je?
De keuze voor wat je per dag drinkt, kan afhangen van smaak, leefstijl en het moment. Naast koffie, thee en zuiveldranken, is er ook veel variatie in frisse dranken. Te denken valt aan mineraalwater, water met een smaakje, ligt/zero of regular frisdrank, een vruchtensap, energiedrank of limonadesiroop. Er zijn veel verschillende smaken, met of zonder koolzuur en met of zonder suiker/zoetstoffen. Zo is er voor ieder wat wils, kun je volop afwisselen en makkelijk er voor zorgen dat je dagelijks voldoende drinkt.

 Hieronder een overzicht van de calorische waarde van de meest gedronken niet-alcoholische dranken.

Drank

in ml

kcalorieën

(Mineraal-, bron-) water

250

0

Frisdrank light

250

0

Grapefruitsap

200

68

Perensap

200

70

Bessensap

200

74

Sinaasappelsap 

200

86

Appelsap met vit C

200

86

Appelsap         

200

88

Ananassap

200

94

Wijn wit droog

150

101

Frisdrank

250

103

Bier, pils

250

113

Halfvolle melk

250

115

Wijn, rood

150

123

Magere chocolademelk

200

128

Druivensap

200

128

Bron: NEVO-tabel, 2011.