Gezondere dranken steeds populairder, Millennials meest bewuste generatie

Het groeiende aanbod van frisse dranken met minder suiker gaat hand in hand met veranderend consumentengedrag. Vier op de vijf Nederlanders kiest wel eens bewust voor een light of zero drankje omdat er minder calorieën in zitten. Ruim de helft (54%) van de Nederlanders, die wel eens op het aantal calorieën in frisdranken let, geeft aan hier vaker op te letten dan twee jaar geleden. 51 procent van de Nederlanders zegt de laatste twee jaar meer water te zijn gaan drinken en 41 procent drinkt vaker water met een smaakje dan twee jaar geleden.

Reactie FWS op onderzoek in de British Medical Journal

Op 11 juli 2019 verscheen een artikel in de British Medical Journal (BMJ) over een mogelijk verband tussen de consumptie van suikerhoudende dranken en een verhoogd risico op kanker.

Taco Juriaanse nieuwe directeur FWS

Op vrijdag 15 maart start Taco Juriaanse als nieuwe directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS). Hij volgt daarmee Raymond Gianotten op, die deze rol bijna zeven jaar vervulde.

Raymond Gianotten vertrekt per 1 januari als directeur van FWS

Na bijna 7 jaar vertrekt Raymond Gianotten per 1 januari als directeur van FWS. Raymond blijft FWS de komende jaren ondersteunen met het statiegelddossier. Hij blijft ook directeur van Stichting Retourverpakking Nederland. Het bestuur van FWS is op zoek naar een opvolger en hoopt begin 2019 een nieuwe FWS-directeur aan te stellen.

Onzorgvuldig AD-artikel over energiedrank

Algemeen Dagblad heeft een artikel geschreven over vermeende effecten van energiedrank. Dit naar aanleiding van een nieuwsbericht dat enkele weken geleden al in Amerikaanse media is verschenen. De Universiteit van Texas liet studenten in één teug ruim 0,7 liter (“24 ounce”; dit staat nagenoeg gelijk aan drie reguliere Nederlandse verpakkingen) drinken, om vervolgens te stellen dat dit tot een vernauwing van bloedvaten leidt.

Frisdrankproducenten versnellen caloriereductie: -30% in 2025

Het aantal calorieën in producten van FWS-leden wordt opnieuw fors verder verlaagd: 25% minder (ten opzichte van 2012) in 2020 en zelfs 30% minder in 2025. Dit hebben de frisdrankproducenten aangekondigd in het kader van het vandaag gepresenteerde Nationaal Preventieakkoord. Hiermee wordt de al langer succesvol ingezette caloriereductie in frisdranken versneld.

Ook op bron- en mineraalwater gaat BTW omhoog

Vandaag zijn in landelijke kranten betaalde advertenties verschenen waarin de kraanwaterindustrie oproept om hun producten uit te sluiten van de btw-verhoging die het kabinet voornemens is door te voeren voor álle producten en diensten die vallen onder het lage btw-tarief. Ten onrechte wordt hierbij de indruk gewekt dat de btw op bron- en mineraalwaters wordt verlaagd. Dit is onjuist en het tegenovergestelde is waar: ook op dit water wordt de btw verhoogd.

VWS, RIVM: relatief kleine groep jongeren drinkt te veel energiedrank

Aantal neemt af; producenten blijven zich inzetten voor verdere verkleining probleemgroep

Reactie op aankondiging Aldi en Lidl verkoopverbod energiedrank onder 14 jaar

FWS heeft kennisgenomen van de aankondiging van Aldi en daarna ook Lidl om in hun winkels later dit jaar een verkoopverbod op energiedranken door te voeren voor kinderen onder de 14 jaar. Al langer doen signalen over langdurige overconsumptie van energiedranken door kinderen de ronde. Voor de bij FWS aangesloten producenten jaren geleden al aanleiding om de aard en omvang te laten onderzoeken en gerichte acties te ondernemen.

Frisdranksector haalt eerder en ruimer doelstelling caloriereductie: -20%

 

Den Haag, mei 2018 – Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012.

Dit is al dubbel zoveel als oorspronkelijk met het ministerie van VWS afgesproken en bovendien ook drie jaar eerder. Dit blijkt uit de meest recente monitoring van de verkoopcijfers over 2017. 

Abonneren op RSS - Persberichten & standpunten FWS