Caloriereductie door de jaren heen

Feiten over frisdrank: caloriereductie

Producenten van frisdranken lopen voorop als het gaat om het reduceren van calorieën. Dit doen zij door middel van herformuleringen van bestaande frisdranken en nieuwe introducties. Al sinds de jaren ’80 worden light-varianten op de markt gebracht. Voorlichting van de consument is hierbij eveneens belangrijk, bijvoorbeeld om hardnekkige misverstanden rond zoetstoffen weg te nemen. In de afgelopen jaren zijn deze ontwikkelingen in een stroomversnelling gekomen en deze lijn trekken de bij FWS aangesloten producenten van frisdranken ook in de toekomst door.

Zo heeft FWS heeft in het Nationale Preventieakkoord harde, meetbare afspraken gemaakt: in 2020 is er een caloriereductie in dranken van 25%, in 2025 van 30%.[1]  Frisdrankproducenten verkopen sinds januari 2019 geen reguliere suikerhoudende dranken meer op middelbare scholen.[2]  De verkoop van water is ten opzichte van 2014 met meer dan een kwart gestegen. Het laat zien dat de frisdrankensector werk maakt van het stimuleren van bewustere keuzes. De sector speelt in op veranderende consumentenbehoeften en laat zien dat met slimme productontwikkeling en verstandige marketingkeuzes verandering mogelijk is.

Voor de meeste leden van FWS geldt dat vaak meer dan de helft van het marketingbudget  naar de ‘no & low calorie’ producten gaat. Bij kortingsacties in de supermarkt zijn vrijwel altijd zowel de suikervrije áls de suikerhoudende variant in de aanbieding. Daardoor kunnen consumenten zelf kiezen of zij de suikervrije of suikerhoudende variant kopen, zonder dat er een prijsprikkel uitgaat naar alleen suikerhoudende varianten.

Bijgaande infographic uit 2016 geeft een goed beeld van de manier waarop de sector werkt aan caloriereductie. In eerste instantie kondigde de sector aan de calorieën in frisdrank te verlagen met 10%. Dit is daarna verhoogd naar 15%. Bij het afsluiten van het Nationaal Preventieakkoord in 2018 is de doelstelling verder verhoogd, naar 25% in 2020 en 30% in 2025.